Ticho

Ticho

O tom, co se stalo v jednom kempu v Českém středohoří. Nezlevnilo to chleba, nepsalo se o tom v novinách, encykliky vše tají. Jen to pár lidem rozcuchalo účes. Komedie o mladých cápcích, co se vlastně mají docela rádi, akorát neví, co si s tím počít.

Ticho je jednoaktovka; naše dosud nejkratší, nejpřístupnější a zdaleka nejnormálnější hra, která slouží jako sýr v pastičce na myši, pokud vás rajcují metafory.

Je to hra tak krátká, že její synopse může být delší, než scénář. Abychom tedy synopsi nějak smysluplně zaplnili, uvádíme dále už jen nějakou stránku z Wikipedie. Zatím díky za pozornost!

Nedostavěná železniční trať Opava–Fulnek, jejíž úseky (především zářezy, náspy, propustky a započatý tunel) se nachází mezi městy Fulnek a Hradec nad Moravicí (Moravskoslezský kraj), která měla vést z Opavy do Fulneku, Nového Jičína a dále přes Vlárský průsmyk do Trenčína (dřívější Horní Uhry).

Město Opava bylo po staletí důležitou dopravní křižovatkou a tak mělo v minulosti ambice stát se významným železničním uzlem Slezska. Přestože se Opava ocitla mimo hlavní trasu, dostavěla v roce 1872 Moravskoslezská centrální dráha (Mährisch-Schlesische Centralbahn – MSCB) trať z Olomouce přes Krnov do Opavy. V létě 1873 zahájila MSCB stavbu železniční trati z Opavy do Fulneka, avšak v důsledku krachu na vídeňské burze v květnu 1873 byla po půl roce (v roce 1874) trvale zastavena. Podařilo se vybudovat téměř celé těleso trati mezi Opavou a Fulnekem a ve Fulneku se dokonce začala stavět staniční budova. Existovaly také neúspěšné snahy trať dokončit. Základy tratě (tj. materiál) byl později využit při stavbě úseků Opava – Hradec nad Moravicí a Suchdol nad Odrou – Fulnek.

Nedostavěnou trať lze chápat jako historicky zajímavý pomník velkolepému podnikatelskému záměru v rakouské monarchii, kde vidina podnikatelů byla klamná a sami investoři nedokázali reálně zhodnotit podmínky výstavby. Neúspěch akciové společnosti Moravskoslezská centrální dráha je typický pro období tzv. „podnikatelské horečky“ v letech 1866 až 1873, kde po krachu na vídeňské burze způsobeného předlužením bank, došlo u mnoha společností k bankrotu.